Blog Stomatolog Białystok

Ekstrakcja zęba, czyli usunięcie zęba – wskazania i koszt

Ekstrakcja zęba to zabieg z dziedziny chirurgii stomatologicznej polegający na usunięciu zęba z zębodołu. Na czym polega zabieg ekstrakcji i kiedy jego wykonanie jest konieczne?

Co to jest ekstrakcja zęba?

Bardzo często ekstrakcję zęba nazywa się potocznie jego „wyrwaniem”. Zabieg ten zawsze powinien być wykonywany przez dentystę lub chirurga stomatologicznego. I chociaż rozwój współczesnej stomatologii sprawił, że coraz więcej chorych zębów udaje się uratować, wciąż jednak istnieje wiele wskazań do wykonania ekstrakcji.

Cały proces prowadzący do usunięcia zęba rozpoczyna się rozpoznaniem wskazań do jego wykonania. Niezbędne będzie tu zdjęcie pantomograficzne lub RTG chorego zęba. Sam zabieg odbywa się natomiast przy odpowiednim znieczuleniu miejscowym, co gwarantuje pacjentowi komfort i brak odczucia bólu. Ekstrakcja zęba składa się z kilku następujących po sobie etapów:

– zerwanie więzadła okrężnego otaczającego ząb;

– zwichnięcie zęba – tu lekarz stomatolog wykonując odpowiednie ruchy ekstrakcyjne, doprowadza do przerwania włókien ozębnej i oddzielenia zęba od kości;

– wyjęcie zęba z zębodołu;

– oczyszczenie zębodołu;

– zaopatrzenie rany po usuniętym zębie – najczęściej za pomocą gazika, w niektórych przypadkach wskazane jest założenie szwów.

Dobrze pielęgnowana rana po ekstrakcji, powinna wstępnie zabliźnić się w ciągu około 7 dni. Bardzo ważne jest, aby pojawiający się w miejscu usuniętego zęba skrzep pozostał tu jak najdłużej, do samoczynnego wypadnięcia. Kwestia tego, jak długo może utrzymywać się ból po wyrwaniu zęba zależna jest od tempa regeneracji tkanek, a także od tego, który ząb był usuwany.

Wskazania do ekstrakcji zęba

Rozwój specjalizacji stomatologicznych sprawił, że wiele zębów można uratować przed ekstrakcją. Wciąż jednak istnieją sytuacje, w których ząb należy usunąć. Zawsze decyduje o tym lekarz stomatolog. Wśród wskazań do ekstrakcji wymienić należy m.in.: choroby tkanek twardych zębów, nieodwracalne zapalenie miazgi, czy stany chorobowe przyzębia (dochodzi wtedy do utraty podparcia kostnego zęba). Osobną grupę wskazań stanowi leczenie ortodontyczne, kiedy to o ekstrakcji decyduje lekarz ortodonta.

Chirurgia stomatologiczna przychodzi nam z pomocą także w przypadku zębów zatrzymanych, czyli tych, które nie wyrżnęły się w pełni nad powierzchnię dziąsła lub pozostają częściowo w kości. Dotyczy to przede wszystkim tzw. ósemek. Ich ekstrakcja jest zalecana, a sam przebieg zabiegu nieco różni się od opisanego wyżej (m.in. wstępnym nacięciem dziąsła i odseparowaniem zęba od otaczających tkanek).

Ile kosztuje ekstrakcja zęba?

Przed udaniem się na zabieg usunięcia zęba do prywatnego gabinetu stomatologicznego, warto dopytać o jego cenę lub sprawdzić cennik usług stomatologicznych. Koszt ekstrakcji może różnić się w zależności od tego, który ząb będzie wyrwany i jaki jest jego stan. Najdroższe z pewnością jest usunięcie ósemki zatrzymanej. Na cenę może wpłynąć także rodzaj zastosowanego znieczulenia, a także – wbrew pozorom – miasto, w którym wykonujemy zabieg.