Leczenie kanałowe pod mikroskopem

Kanały korzeniowe zęba poddawanego leczeniu są na początku dokładnie oczyszczane, następnie poszerzane i odkażane, szczelne wypełniane, by nie doszło do kolejnego zakażenia. Na koniec zniszczona korona zęba jest trwale odbudowywana.

Na etapie początkowym stomatolog ocenia, jak duże są uszkodzenia tkanek, do czego konieczne jest zdjęcie RTG. Wtedy również lekarz informuje, jak będzie wyglądało leczenie. By mogło ono zostać przeprowadzone, pacjent musi wyrazić zgodę na przedstawiony wcześniej plan.

Rozpoczynając leczenie stomatolog oczyszcza ubytek próchnicy, w ten sposób odsłaniając ujścia kanałów korzeniowych. Dalsze działania lekarza są najczęściej wykonywane pod mikroskopem. W każdym z kanałów umieszcza się pilniczki kanałowe, by zmierzyć długość kanału korzeniowego. Następnie są one oczyszczane, poszerzane i dezynfekowane na konkretnej długości.

Kolejny krok to szczelne wypełnienie kanałów za pomocą płynnej gutaperki. Po wykonaniu wypełnienia wykonywane jest kontrolne zdjęcie RTG. Zdarza się, że ząb po tym zabiegu może nas nieco boleć, jednak można go łatwo uśmierzyć ogólnodostępnymi środkami przeciwbólowymi.

Na koniec stomatolog wykonuje trwałą odbudowę zęba poprzez umieszczenie sztyftów w kanale korzeniowym, a także użycie korony protetycznej, wkładu lub nakładu.

Należy być świadomym, że zarówno w trakcie, jak i po każdym takim zabiegu mogą wystąpić powikłania. Leczenie endodontyczne jest leczeniem biologicznym, dlatego takie sytuacje są wpisane w ten zabieg.

1. Jeśli korona zęba jest bardzo zniszczona, może być konieczna tymczasowa odbudowa korony jeszcze przed rozpoczęciem leczenia kanałowego, co oznacza dodatkowe koszty.
  2. Jeśli kanał uległ zwapnieniu lub wcześniej był nieprawidłowo leczony, istnieje ryzyko, że nie uda się go opracować w całości.
  3. Jeśli podczas zabiegu zostanie przedziurawiona ściana kanału, może istnieć konieczność usunięcia zęba.
  4. Jeśli narzędzie zostanie złamane, prawidłowe opracowanie kanału może być niemożliwe.
  5. Jeśli pewna ilość materiału wypełniającego kanał zostanie przepchnięta poza jego wierzchołek, mogą wystąpić bóle.
  6. Jeśli podczas leczenia korona zęba złamie się, będzie trzeba podąć leczenie protetyczne lub chirurgiczne.
  7. Jeśli leczone są zęby ze zmianami okołowierzchołkowymi, ponosimy ryzyko, że nie ulegną one wygojeniu. W takim przypadku należy usunąć wierzchołek korzenia razem ze zmianami, usunąć cały korzeń lub połowę zęba.
  8. Jeśli nie jest możliwe szczelne wypełnienie ubytku, które jest warunkiem powodzenia zabiegu, wykonuje się wkład koronowo-korzeniowy oraz koronę protetyczną.
  9. Podczas leczenie mogą wystąpić obrzęki, bóle, a także ropnie, co często skutkuje koniecznością interwencji chirurga lub antybiotykoterapii.
  10. Po skończonym leczeniu należy wykonać zdjęcie kontrolne po sześciu miesiącach, a następnie co dwanaście miesięcy przez cztery lata.

Leczenie kanałowe pod mikroskopem jest w pełni bezpieczna. Warto zwrócić uwagę na to, że jest to zabieg tańszy, a także mniej inwazyjny w porównaniu do usuwania uszkodzonego zęba, a następnie zastępowania go mostem protetycznym lub implantem. Chociaż leczenie kanałowe jest czasochłonne, ponieważ trwa ok. 90 minut, to jest naprawdę skuteczne. Wykonują je doświadczeni specjaliści, wykorzystujący specjalistyczne instrumenty medyczne.

Skorzystaj z naszych usług